Zimní aditiva do nafty představují chemické přísady, které se přidávají do naftového paliva ke zlepšení jeho vlastností během chladného počasí. Při nízkých teplotách může nafta ztuhnout nebo dokonce zamrznout a právě aditivum tomu zabrání.
Při nízkých teplotách se totiž může nafta zhušťovat v důsledku tvorby parafínových krystalů, které mohou ucpat palivové filtry a vstřikovací systémy.
Zimní aditiva snižují bod zmrznutí nafty a udržují palivo tekuté a pohyblivé. Zároveň platí, že s přidanými aditivy se motor snáze startuje i při nízkých teplotách, což zvyšuje komfort a snižuje opotřebení motoru při startování. Kromě toho také fungují jako korozní inhibitory a maziva, která chrání během zimy palivový systém.
Tato ochrana je zaměřena na prevenci před opotřebováním a korozí, která by mohla být zhoršena používáním zimní nafty bez přísad. S tím je spojeno i vylepšení celkového výkonu motoru tím, že aditivum zlepšuje cetanové číslo nafty.
To vede k lepší kompresi paliva ak efektivnějšímu spalování. Výsledkem je lepší start motoru v chladných podmínkách a menší spotřeba paliva, což znamená úsporu nákladů na provoz vozidla. Aditiva mohou také obsahovat komponenty, které pomáhají vázat a rozpouštět vodu, čili jsou prevencí před jejím mrznutím v palivu.
Zimní aditiva do nafty jsou k dispozici v různých typech a značkách, přičemž každé má své specifické vlastnosti a účel použití pro konkrétní vozidlo.
Mezi nejvíce využívaná aditiva patří aditiva pro zlepšení toku. Ty sníží bod zmrznutí parafínů v naftě, čímž se zajistí, že nafta zůstane tekutá a může volně téct i při nízkých teplotách. Druhým typem jsou depresory bodu tuhnutí, které také zlepšují tok, ale zároveň snižují teplotu, při které začíná tvořit voskovité usazeniny.
Dalším typem jsou aditiva pro prevenci vytváření gelů. Tyto zimní přísady brání tomu, aby se v naftě tvořily nízkoteplotní gely a to zejména v extrémních mrazech, což by mohlo způsobit ucpávání palivových filtrů a potíže s palivovým systémem.
Zvláštní kategorií aditiv jsou cetanové zlepšovače. Platí totiž, že zvýšení cetanového čísla nafty zlepšuje spalování, a tím pomáhá zajistit, že motor bude lépe pracovat v počasí, kdy je studený start častější. Poslední kategorií jsou korozní inhibitory. Jedná se o speciální aditiva chránící kovové části palivového systému.
Ochrana spočívá před korozí, která může být v zimních měsících zhoršena kvůli zvýšené přítomnosti vody a vlhkosti. Kromě aditiv se specifickým účinkem existují i takové, které kombinují více oblastí mají komplexní funkci.
Zimní aditiva pro dieselové motory můžete koupit ve více velikostech. Ty nejmenší, například jednorázové, mají 50 ml, 125 ml, 150 ml, 250 ml, 300 ml a 500 ml, ty větší jsou v objemech od 1 litru až po velkoobjemové balení 20 litrů.
Při výběru byste měli zohlednit dobu používání, čili buď jde o jednorázové aditivum na jednu nádrž, nebo o větší balení pro opakované dolévání.
Dalším kritériem výběru je konkrétní typ, přičemž většina aditiv nabízí více účinků najednou od ochrany proti promrzání, přes promazávání palivové soustavy až po působení proti korozi. Několik kombinuje i funkci pro prodloužení životnosti palivového systému, pročišťování vstřikovacích trysek a potlačování vlivu biosložek.
Přestože většina aditiv je velmi podobná v ochraně nafty proti promrzání, i zde si můžete vybrat více druhů. Některé nabízejí ochranu do teploty minus 25 °C , jiné zase proti promrzání až do minus 30 °C. Jiné fungují na principu zlepšení tekutosti o 5 °C.
Posledním kritériem výběru je určení aditiva pro konkrétní typ motoru. Některé jsou určeny pro auta disponující nádrží a systémem distribuce močoviny, známé také jako označení AdBlue, jiné jsou zase určeny pro palivový a motorový systém vybavený DPF filtrem. Vybrat si můžete také podle typů Common Rail, SDi, TDi, HDi, PD.
Dlouhodobé používání zimního aditivní má významný vliv na udržitelnost a spolehlivost naftového motoru. To se však vztahuje nejen na podmínky, kde jsou zimní měsíce extrémně studené nebo dlouhé, ale i na ty naše, kde zima udeří jen krátce.
Obecně se doporučuje používat zimní aditivum do nafty zejména tehdy, jsou-li teploty v regionu, kde žijete nebo cestujete, často a dlouhodobě pod bodem mrazu.
Právě v těchto podmínkách platí, že aditivum zajistí, že nafta zůstane tekutá a nezmrzne v palivovém filtru nebo v nádrži. Totéž je třeba mít na paměti v případě, budete-li i krátkodobě cestovat do regionu s extrémně chladným počasím, přičemž v tomto případě může jít o jednorázové použití aditiva s preventivním účinkem.
Kromě toho aditiva mohou poskytovat ochranu proti korozi a opotřebení komponent palivového systému, což je důležité pro udržení životnosti motoru. Oceníte to speciálně tehdy, pokud máte starší diesel, který je náchylnější k problémům.
I když platí, že většina čerpacích stanic již během zimního období nabízí motoristům speciálně upravenou zimní směs, aditiva mají stále smysl z pohledu hospodárnosti, životnosti a efektivnosti. Zkušenosti motoristů ukazují, že jejich dlouhodobé a opakované používání prodlužuje životnost motoru i celého auta.
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024